Katolická církev na jindřichohradecku
Roku 1255 Jindřichův syn Vítek z Hradce potvrzuje německým rytířům patronátní právo k farnímu kostelu udělené jeho otcem a přidává řádu některé další majetky a svobody.
Roku 1320 je většinou badatelů kladen příchod minoritů (odnož františkánského řádu) do J. Hradce. Působení druhé církevní instituce v poddanském městě, což pro tuto dobu nebylo obvyklé ani u většiny soudobých měst královských, demonstruje trvalý demografický, hospodářský, sociální i kulturní růst Hradce. Zdá se, že k povolání mendikantské řehole, přísně dbající zásad křesťanské věrouky, přispěla i potřeba vymýcení lidového kacířství, které právě na Hradecku dosáhlo během první poloviny 14. století největšího rozšíření v rámci českého státu.
Výzva papežského inkvizitora dominikána Havla z Hradce k hradeckým měšťanům, kteří sami vyznávají kacířství, nebo jej jakýmkoliv způsobem podporují, aby se dostavili ve stanoveném termínu bud' před inkvizitora, hradeckého faráře nebo kvardiána minoritského konventu, pocházející z let 1335 - 1342, je první jistou zprávou o přítomnosti mendikantského řádu v Hradci. Ilustruje jednotné úsilí oficiálních církevních kruhů o potlačení lidového odporu a zároveň je i důležitým a jednoznačným svědectvím o existenci dvou církevních ústavů města před rokem 1342 - minoritského kláštera u kostela sv. Jana Křtitele a farního kostela spravovaného komendou německých rytířů.
Roku 1340 papež Benedikt XII. vyhlásil proti heretikům na Hradecku první křížovou výpravu do Čech; hned následujícího roku se dozvídáme o následcích vzpoury, jež poničila Oldřichův hrad (a nepochybně tedy i město) a vypálila mnoho okolních vesnic.
Roku 1399 založili Heřman a Jan ml. z Hradce na Zárybnickém předměstí u konce mostu druhý městský špitál s kaplí sv. Alžběty (původně Navštívení P. Marie). Byl určen výhradně pro chudé se zdůrazněním stejných práv pro obyvatele české i německé národnosti.
V době husitské stálo město většinou stranou současných sociálních a mocenských konfliktů. Na pozice husitů se postavil zcela jednoznačně pouze Oldřich Vavák, který byl na čáslavském sněmu roku 1421 zvolen jako čelný představitel husitské šlechty jedním ze správců země. Také jeho nástupce Menhart z Hradce, vzdělaný a obratný diplomat, těžil z počátku ze sympatií ke kalichu, svůj postoj však prozíravě změnil podporou stavovských zájmů českého panstva, v jehož řadách se účastnil vítězné bitvy u Lipan roku 1434. Vlastní husitské války se městu vyhnuly, snad jenom s výjimkou zpustošených předměstí roku 1434.
Oporou katolictví ve městě se stal nově povolaný řád přísné řehole františkánů (zvaných bosáků), který se usídlil roku 1457 na předměstí u kostela sv. Václava a roku 1478 na novém místě na severním předměstí, kde do roku 1491 vyrostl klášterní kostel sv. Kateřiny (působili v Jindřichově Hradci až do roku 1950).
Oživení činnosti českých bratří spolu s šířením luteránství ve městě i okolí v poslední třetině 16. století znamenalo upevnění pozic silné skupiny nekatolického měšťanstva. Smířlivý postoj vrchnosti k vyznavačům víry podobojí umožnil vznik utrakvistického kostela Nejsvětější Trojice vysvěceného roku 1594 uprostřed nového městského hřbitova.
S nábožensky laxním a tolerantním postojem Adamovým kontrastují snahy jeho manželky přísné katoličky Kateřiny z Montfortu. Nejspíše z jejího popudu přistoupil Adam roku 1594 k velkolepé fundaci jezuitské koleje. Nákladné výstavbě komplexu jezuitských budov v samotném jádru města padlo za oběť více jak dvacet městských domů, původní fara i starý špitál německých rytířů s kaplí sv. Maří Magdaleny.
V létech 1607 - 1608 žili v Jindřichově Hradci v jezuitské koleji dvě významné osobnosti, které byly později prohlášeny za svaté: a to John Ogilvie (*1589), skotský jezuita a mučedník, zemřel 10. března 1615 oběšen v Glasgow) a Melichar Grodecký (*1584), polský jezuita, umučený 7. září 1619 v Košicích na Slovensku, a za svatého byl prohlášen 2. července 1995, za návštěvy Košic papežem Janem Pavlem II..
Bulou papeže Urbana VIII. z 18. srpna 1625 obdržela jindřichohradecká fara výsady infulovaného proboštství. Farní kostel Nanebevzetí Panny Marie, zbudovaný do dnešní podoby a vysvěcený v roce 1382, byl povýšen na proboštský. Právo používání berly a mitry při slavnostních bohoslužbách mělo dodat patřičného lesku rozhodnému nástupu katolictví prosazovaného ve městě jezuity za trvalé podpory slavatovské vrchnosti.
Roku 1637 opatřili jezuité ostatky sv. Hippolyta, který se stal hlavním městským patronem, v čemž je následovali o něco později i hradečtí františkáni s ostatky sv. Theodora, uctívanými od roku 1682 v bosáckém klášteře.
Atmosféru náboženského života 17. století provází mohutný rozvoj výtvarných, hudebních a literárních umění. Zatímco zvolna umlká čilý stavební ruch předchozích desetiletí, potřeba nové, náboženským požadavkům doby vyhovující výzdoby chrámů obohacuje kostelní interiéry o umělecké importy obrazů, plastik i liturgických předmětů ze zlata a stříbra. S nimi soupeří řada sochařů, řezbářů i malířů působících přímo v Jindřichově Hradci. Většina jejich děl, o nichž se dovídáme z písemných pramenů, vzala za své při velkých požárech města v následujících stoletích.
Církevní svátky a slavnosti střídají představení jezuitského divadla, rozvíjí se všestranná hudební a literární činnost literátských bratrstev. Významným členem literátského kůru byl až do své smrti roku 1676 Adam Michna z Otradovic, varhaník proboštského kostela, hudební skladatel, písničkář a básník, jedna z nejvýraznějších postav soudobé české kultury. Svůj vřelý vztah k milovanému rodišti vyjádřil v básni o sv. Hippolytovi: "Naposledy prosbu naší ó Hippolyte přijmi: z bídy, jenž zem česká snáší, Jindřichův Hradec vyjmi!"
V letech 1655 - 1661 působil jako profesor na jezuitském gymnáziu v Jindřichově Hradci P. Bohuslav Balbín, SJ. Za svého pobytu čerpal studiem pramenů v archivech v J. Hradci a v Třeboni materiály ke svým pracím o českých dějinách.
Z významných postav jindřichohradecké farnosti v posledních dvou stoletích byl probošt P. Vojtěch Benedikt Juhn (1826 - 1843), P. Josef Štěpán Claudius, kaplan a archivář a P. František Teplý, archivář.